Com superar les festes nadalenques sense empatxar-se massa

L’escudella amb carn d’olla de Nadal, els canelons de Sant Esteve, un rostit per Cap d’Any, el tortell de Reis… Immersos en quinze dies de trobades amb familiars i amics es fa difícil passar del bon menjar, una bona copa de vi o els dolços i acabem agafant uns quilos de més, patim digestions molt pesades i ens llevem el dia següent cansats de tant menjar.

Qui més qui menys pateix alguna d’aquestes situacions entre la nit de Nadal i Reis. Hi ha, però, maneres d’evitar-ho i de gaudir d’uns àpats igual de bons i saborosos, però més lleugers i saludables

L’Aperitiu

Amb els anys aquesta part del dinar o sopar ha anat agafant protagonisme a la taula, sovint sense suprimir algun dels plats principals. Cal que l’aperitiu sigui lleuger, no oblidem que és una petita degustació i no un àpat.

Encara que substitueixi l’entrant, és convenient que l’aperitiu sigui una lleugera degustació que doni pas al plat principal, evitant sobretot aliments i begudes molt energètiques. Pot ser un bon espai per utilizar productes locals i de temporada, més econòmics i sostenibles. Trieu aliments i preparacions que no aportin massa greix.

El primer i el segon

Si sou dels que preferiu passar de l’aperitiu i optar per un primer i un segon plat més tradicionals intenteu que els plats es complementin: combineu primers plats més lleugers amb segons més consistents o a l’inrevés. Per exemple, es poden combinar algunes d’aquestes opcions com un Carpaccio de llagostins amb fruits secs esmicolats i vinagreta de cítrics per obrir boca i seguir amb un Rostit de pollastre farcit de fruites, o bé una crema de carbassa amb encenalls de parmesà i els tradicionals canelons de carn d’olla de segon. Opcions n’hi ha moltíssimes!

Si opteu pel brou de Nadal, recordeu que si es fa amb anterioritat i es deixa refredar, es pot desgreixar fàcilment retirant la capa superior que s’ha solidificat. Això el converteix en un brou igual de gustós però més digerible i menys calòric.

Les postres i els dolços

Arribats aquí, la fruita és una opció refrescant i lleugera per a les postres. Una broqueta de fruites del temps, un milfulles de fruites d’hivern o uns daus de taronja amb nous, panses i mel son algunes opcions fantàstiques per donar pas a torrons i polvorons.

Tallar els dolços en porcions ben menudes, per tal que els convidats en puguin degustar diferents tipus en petites quantitats i evitar deixar-los presents durant tota la sobretaula per evitar la temptació ajudaran a no empatxar-nos en la recta final de l’àpat.

La beguda

Evitar l’excés de begudes amb gas i sobretot de begudes alcohòliques. Acostumen a ser ben tolerades d’una a dues copes de vi o cava en els àpats, si s’hi està acostumat.

També podem acabar el dinar o sopar amb unes infusions d’herbes digestives enlloc d’infusions estimulants com el cafè o el te.