Com ha de ser una alimentació saludable pels petits de la casa?

És important que des de ben petits agafin els hàbits d’una alimentació variada, equilibrada i saludable. Aconseguir repartir bé els àpats al llarg del dia ens ajudarà a equilibrar la seva dieta al llarg del dia, evitant llargues estones sense menjar o ingestes massa abundants. És per això que cal acosutmar-los a realitzar uns 5 àpats diaris: Primer esmorzar a casa, segon esmorzar a l’escola, dinar, berenar i sopar.

L’esmorzar és l’àpat que inaugura el dia, ens posa en marxa i és convenient que sigui complet: Llet o derivats sense sucres afegits amb pa integral o cereals d’esmorzar sense ensucrar (flocs de blat de moro, musli…) amb fruita son algunes alternatives per arrencar i una bona opció per al segon esmorzar és un entrepà, fruita seca o fruita fresca.

A partir d’aquest punt, durant la resta d’àpats cal tenir cura de la varietat. Els més petits han d’ingerir aliments de tots els grups bàsics (farinacis, fruita, fruita seca, verdura, llegums, lactis, carn, peix, ous, oli d’oliva verge extra… i aigua) i el més difícil és aconseguir presentar-los i preparar-los de diferents maneres per evitar que se n’avorreixin. També cal prioritzar els aliments frescos, de temporada i locals.

Què hem de potenciar?

  • Convertir la fruita fresca i de temporada en les postres habituals i com a complement d’esmorzars i berenars.
  • Les verdures i hortalisses de temporada en el primer plat o com a guarnició del segon plat dels diferents àpats.
  • Els llegums i de fruita seca crua o torrada sense sal.
  • Els farinacis (pa, pasta, arròs…) integrals.
  • Els lactis sense sucres afegits, en forma de llet, iogurt natural i formatges.
  • L’’oli d’oliva verge extra.
  • L’aigua com a beguda bàsica i vital, tant en els àpats com entre hores.
  • Un estil de vida actiu que inclogui un mínim d’una hora diària d’activitats d’intensitat moderada/ intensa (caminar, córrer, jugar al parc, fer esport, etc.).
  • Els àpats en família (com a mínim un al dia), amb una actitud respectuosa i amorosa cap als infants per fer de l’estona del menjar un moment relaxat, agradable i d’interrelació i comunicació familiar.

Què hem de reduir?

  • Les llaminadures i les begudes ensucrades (coles, taronjades, begudes isotòniques, sucs, etc.).
  • La brioixeria, la pastisseria i el menjar ràpid.
  • Postres làctiques com a postres habituals dels àpats.
  • Les preparacions i derivats carnis processats, que tenen més contingut en greix (embotits, patés, salsitxes, hamburgueses, etc.).
  • El temps de lleure destinat a “activitats de pantalla” (televisió, ordinador, consoles, etc.) a menys de dues hores al dia i duran els àpats.