Com acompanyem els infants a l’hora de menjar?

Més enllà de la part nutritiva de menjar, sentar-nos a taula té moltes més connotacions que afectaran al comportament alimentari dels més petits. Una educació alimentària adequada també s’aconsegueix gràcies a la comunicació familiar i afectiva durant un dinar o sopar.

Per acompanyar als infants a taula cal ser respectuosos, evitar les coercions i tenir en compte els gustos i la sensació de gana que puguin tenir.

Els adults sovint comentem l’error de voler que els infants mengin més del que marquen els  seus senyals d’autoregulació innats, és a dir, més del que indica el seu mecanisme de gana-sacietat. És fàcil detectar una insistència, de vegades portada al límit (càstig-recompensa), per acabar racions de menjar que poden no estar en relació amb les necessitats reals d’alguns nens i nenes. A més, exercir pressió sobre els infants perquè s’acabin el plat pot fer que augmenti la resistència a menjar.

Tampoc ajuda insistir perquè tastin o mengin una quantitat determinada d’algun aliment amb la finalitat de fomentar la varietat alimentaria. La verdura és sovint l’exemple més clar, obligar-los a menjar-ne massa no condueix a una bona acceptació de l’aliment, sinó que més aviat porta a crear-hi aversions i a desenvolupar altres conductes alimentàries poc o gens saludables que poden persistir en l’edat adulta.

No és recomanable, segons ho demostren diverses investigacions, utilitzar frases remarcant els beneficis per a la salut d’un determinat aliment per tal que el consumeixi –per exemple, “et farà fort” o “t’ajudarà a créixer”–, atès que s’aconsegueix l’efecte contrari: que els infants l’associïn amb un aliment menys agradable al gust i en mengin menys.

Tant al menjador escolar com a casa pot ser una bona pràctica permetre que els infants puguin repetir del primer plat i de fruites i verdures fresques, mentre que es limiti una quantitat determinada, més moderada, per al segon plat o “tall”.

També és important facilitar un temps no inferior a 30 minuts per menjar amb calma i no obligar cap infant a quedar-se assegut a taula més enllà del temps raonable per gaudir de l’àpat.